Valentijnsdag. De dag van de liefde of een commerciële hype?

Valentijnsdag: dag van de liefde of commercieel concept?

Berlijn, 17 februari 2012 – Afgelopen week was het weer zover: Valentijnsdag, oftewel de dag van de liefde! Het zou de perfecte dag kunnen zijn om de liefde voor elkaar eens extra uiting te geven en elkaar lekker te verwennen. Aan de andere kant wordt het vaak gezien als een commercieel concept waarbij deze liefde juist misbruikt wordt voor commerciële doeleinden. ELITEDATING heeft door middel van een enquête onderzocht wat de Nederlander nou echt van Valentijnsdag vindt.

Commerciële media gekte?

Valentijnsdag zou de ultieme dag kunnen zijn waarop men de liefde eens extra kan benadrukken door elkaar lieve kaartjes te sturen en cadeautjes te geven. Het blijkt dan ook dat Valentijn sinds de jaren `90 een steeds commerciëler succes is geworden waar ook de Nederlandse markt goed op inspeelt. Zo zijn de kerstbomen net de deur uit en liggen de pluchen teddyberen en cupido`s alweer in de winkels en zijn de kerstkransjes weer vervangen door chocoladeharten. Toch vindt maar 9% van de Nederlanders dat Valentijnsdag de commercialisering van de liefde is! Nederlanders zijn niet heel origineel in het geven van cadeautjes, 37% geeft aan bloemen te hebben gekregen bij voorgaande Valentijnsdagen.

Nuchtere Hollanders

Misschien staan Nederlanders wel te sterk in hun schoenen voor de romantische gecreëerde sfeer die om Valentijnsdag heen hangt. Zo blijkt dat 49% van de mensen eigenlijk helemaal geen extra aandacht schenkt aan deze dag van de liefde en de dag veelal negeren. 32% van de ondervraagden gaven aan dat de meeste Valentijnsdagen gewoon worden doorgebracht als normale dagen. De Nederlanders houden hun nuchtere imago dus goed in stand! Daarnaast vindt 64% Valentijnsdag niet beter geschikt voor een eerste date dan een normale dag, misschien omdat er juist zo`n druk op komt te staan door alle media aandacht.

Het lijkt erop dat door al deze aandacht de single Nederlander extra stil staat bij het feit dat hij of zij geen partner heeft. Het blijkt namelijk dat 52% zich even eenzaam voelt als normaal en 18% zelfs eenzamer! Ook is de vraag gesteld wat er door het hoofd van de Nederlanders gaat als men aan Valentijnsdag denkt. Op deze vraag werd door 48% geantwoord dat door de vele gelukkige paren die ze om zich heen zien, ze zich nog extra bewust zijn van het feit dat ze zelf single zijn en het verlangen naar een partner hierdoor groeit. Maar daarnaast geeft 25% van de mensen aan dat ze door Valentijn juist nieuwe kracht krijgen om op zoek te gaan naar de perfecte partner omdat ze tenslotte niet de enige single zijn!

Elke dag Valentijn

Aangezien uit de enquête is gebleken dat de meeste Nederlanders geen extra aandacht besteden aan Valentijn en de meeste van hen de dag gewoon negeren, zou het voor de meeste dus niet uitmaken of er een speciale dag aan de liefde wordt besteed of niet. Kortom; zou het niet mooi zijn om er elke dag een Valentijnsdag van te maken en iedere dag te laten zien hoeveel u houdt van uw geliefden? Want wat is er nou eigenlijk fijner om te merken dat uw geliefde, familie en vrienden om u geven en deze wederzijdse liefde aan hun terug te kunnen geven?

Over ELITEDATING:
ELITEDATING richt zich op singles die op zoek zijn naar een serieuze relatie. De basis van ELITEDATING’s matching- methode ligt in de wetenschappelijke persoonlijkheidstest, bestaande uit ruim 280 vragen. Op basis van de resultaten, demografische gegevens en persoonlijke voorkeuren kan ELITEDATING singles koppelen met een vooruitzicht voor een succesvolle relatie. De leden krijgen passende partnervoorstellen en hebben vervolgens de mogelijkheid om de ander stap voor stap te leren kennen. Elk profiel wordt handmatig gecontroleerd, zodat ELITEDATING kwaliteit kan garanderen.
Met meer dan 8 miljoen leden is ELITEDATING het snelst groeiende online datingbureau van Europa. Het bedrijf werd opgericht in Duitsland in 2008 en verspreidde zich binnen twee jaar naar 11 andere Europese landen. In mei 2010 werd ELITEDATING Nederland en België gelanceerd.

Over de auteur: EliteDating Redactie

Dit artikel is voor u geschreven door de redactie van EliteDating.

Bekijk meer artikelen geschreven door de EliteDating Redactie