Op welke manier gaat de Nederlandse single om met een eerste date? Tussen mannen en vrouwen lijken tamelijke verschillen te bestaan. Waar zij elkaar wel ze het wel over eens…
Amsterdam – Berlijn, 13 september 2012 – In augustus heeft ELITEDATING in samenwerking met Glossybox de make-up en verzorgingsgewoonten van ruim 2.700 Europese vrouwen vergeleken. Ruim 51% van de Nederlandse en Vlaamse dames blijkt uiterlijke verzorging erg belangrijk te vinden ten opzichte van een kleine 30% bij de Italiaanse vrouwen. Ook 39,2% van de Zweedse vrouwen geven aan verzorging belangrijk te vinden. Turkije spant de kroon met ruim 74%.
Maandelijkse besteding
Hoewel Nederland en België zich in de middenmoot bevinden, geven we maandelijks beduidend minder geld uit aan ons uiterlijk vergeleken met Turkse, Zweedse en Franse vrouwen. Zij geven per maand gemiddeld € 35 uit, terwijl de Nederlandstalige dames ‘slechts’ € 15 per maand uitgeven. Wanneer deze producten dan gekocht worden, let men vooral op de kwaliteit. Dit staat bij alle Europese vrouwen hoog aangeschreven. Echter, wat men minder belangrijk vindt, verschilt per land. Terwijl voor de Spaanse-, Franse- en Turkse vrouwen het niet belangrijk is of de producten zijn getest op dieren, is het voor de Nederlandse, Belgische en de Zweedse vrouw niet belangrijk welk merk er aanhangt. In het onderzoek komt zelfs naar voren dat sommige Europese vrouwen zich helemaal niet voor dergelijke aspecten interesseren.
Beïnvloed door…
Wat bij deze enquête opvallend naar voren is gekomen, is dat 28,7% van de Nederlandse en Belgische- en vlak daarna 28,3% van de Spaanse vrouwen zegt zich te laten beïnvloeden door reclame, terwijl maar 9,6% van de Turkse vrouw zich hier iets van aantrekt. In Spanje en Frankrijk laten ze zich graag adviseren door een winkelmedewerker, terwijl 27,2% van de Zweedse dames advies inwinnen bij vrienden. Als de Nederlandstalige dames dan eenmaal een product gekocht hebben wat hen bevalt, dan blijft 79,7% hier ook trouw aan. In Frankrijk wil dat nog wel eens wisselen; ‘slechts’ 41% blijft trouw aan het product.
De zelfverzekerde vrouw
Het meest opvallende van de enquête was dat het gemiddeld gebruik van make-up bij onze vrouwen het laagst was. Zij zijn dol op lipstick (64,5%) en oogschaduw (60%), terwijl de Italiaanse vrouwen hier minder om geven, beiden 52,4%. Andere landen scoren qua gemiddeld make-upgebruik beduidend hoger. Het meest belangrijke voor bijna alle Europese vrouwen is het gezicht, behalve voor de Italianen. Zij geven aan dat hun haar het belangrijkste aspect is.
Over het algemeen wordt er dus wel degelijk aandacht besteed aan het uiterlijk van de Europese vrouw. Wat opvallend is, is dat de Nederlandstalige vrouw bij de ‘camouflerende producten’ als gezichtspoeder, concealer en blush, standaard de laagste score haalt. Zijn wij daarmee de meest zelfverzekerde van Europa? De meeste Europese vrouwen gebruiken minimaal één keer per dag make-up, maar 22% van de Turkse vrouwen maakt zich alleen op bij speciale gelegenheden. Schaamt u zich dus vooral niet als u ’s ochtends voor de spiegel staat – bijna heel vrouwelijk Europa doet met u mee!
Dieudonnée van der Struik, ELITEDATING redactie 2012
Heeft u vragen of opmerkingen?
Richt u deze dan aan [email protected]