Hoe zit het eigenlijk met de etnische partnervooreuren van Europese singles? ELITEDATING onderzocht de voorkeuren van 58.901 singles die online daten. Het resultaat lees je hier!
Januari is de drukste tijd van het jaar voor datingsites. Dit wordt bevestigd door de data van datingsite ELITEDATING, dat een stijging van ruim 84% zag in het aantal registraties in de eerste drie weken van het nieuwe jaar vergeleken met dezelfde periode in december.1 Bovendien wordt er in de maand februari, net als in de voorgaande jaren, een hogere actviteit verwacht op de datingsite door het hogere aantal nieuwe geregistreerde leden.
In Europa bezoeken elke maand rond de 49 miljoen mensen een online datingsite 2, terwijl in de Verenigde Staten een op de drie nieuwe huwelijken online begint volgens recent onderzoek.3 Globaal gezien wordt de waarde van de totale industrie op bijna 3,5 miljard euro geschat.4 Als het stigma rondom online dating blijft afnemen en bedrijven steeds veiligere, meer persoonlijke en succesvolle dating ervaringen aanbieden, heeft deze markt aanzienlijke potentie om te groeien. Wat kunnen we verwachten op het gebied van online dating dit jaar?
Wat zijn de online dating trends in 2015?
1. Dating apps veroveren terrein op de datingmarkt
Mobiele dating apps worden steeds aantrekkelijker voor diegene die geen tijd of zin hebben om hun tijd door te brengen achter een computerscherm. De toegankelijkheid biedt oplossingen voor mensen die constant onderweg zijn. Het blijkt zelfs dat 4 van de 5 gebruikers van online dating liever op zoek gaat naar een date door middel van hun Smartphone dan door het gebruik van een website.5
David Khalil, CEO en oprichter van ELITEDATING, zegt over de opkomst van de dating app: “Terwijl er in vorige jaren een duidelijk stigma vastzat aan online dating, wordt het tegenwoordig meer en meer als een aanvaarde sociale activiteit gezien. Mobiele dating is, net als Facebook vijf of zes jaar geleden, zowel een kans als een bedreiging voor de online datingmarkt: de applicaties zorgen voor een enorme stijging van het aantal mensen die online daten, waardoor de sociale acceptatie vele malen groter is. Tegelijkertijd zorgen de applicaties, die meestal gratis zijn, ervoor dat de traditionele aanbieders onder druk komen te staan.”
2. Niche dating
Datingsites veranderen de manier waarop je een match vindt: ze richten zich steeds beter op de specifieke behoeftes van hun gebruikers. Mensen hebben geen tijd, of willen geen tijd vrij maken, met het doorzoeken van honderden irrelevante profielen. Datingsites spelen hierop in door hun matchmaking systeem te verbeteren. Hoewel sommige welbekende dating apps nog steeds erg populair zijn, is de keerzijde ook ontdekt: de oppervlakigheid van het ‘hot or not’ concept, de focus op korte termijn dating en gebruikers die alleen seksuele intenties hebben. Dit leidt tot het ontstaan van meer specifieke dating apps en dating sites die zich bijvoorbeeld richten op mensen met dezelfde hobby’s, educatie of baardstijl, maar ook op mensen die op zoek zijn naar seniorendating, een lange termijn of platonische relatie.
3. Berichten in sms-vorm
Het toenemende gebruik van dating apps en de ingebouwde chatfunctie leidt ook tot kortere berichten, die de stijl hebben van een sms-bericht. De tijd van het versturen van persoonlijke, uitgebreide e-mails naar elkaar is voorbij. Speels heen en weer berichten heeft de traditionele e-mail grotendeels vervangen.
4. Fotos
Hoewel de profielfoto nog steeds een van de eerste dingen is waar men naar kijkt bij het openen van een profiel, wordt er steeds meer waarde gehecht aan de authenticiteit van een persoon. Dating profielen worden vaker gelinked aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter om andere gebruikers een beter inzicht te geven in hun persoonlijke leven. Gemaakte of oppervlakkige foto’s, waaronder foto’s met zonnebrillen, groepfoto’s of selfies die teveel naaktheid onthullen, kunnen dus verwijderd worden.6
5. Gescheiden en alleenstaande ouders
Met een stijging in het aantal echtscheidingen 7 en stellen met kinderen die uit elkaar gaan, blijft het aantal alleenstaande ouders in Nederland toenemen.8 Gelukkig blijkt uit de data van ELITEDATING Nederland dat de acceptatie om op een date te gaan of een relatie te beginnen met een single met kinderen enorm toegenomen is in de afgelopen vijf jaar. Het percentage leden dat een partner met kinderen accepteert is gestegen van 49% in 2010 to 72% in 2015. 9
6. Minder leugens
In het verleden richtte online dating zich vooral op het perfectioneren van het voorkomen op het internet. Het online profiel werd gepresenteerd als een curriculum van goede en slechte kwaliteiten, hobby’s en interesses. Nu meer mensen merken dat liegen je niet ver brengt op de lange termijn, zal de focus dit jaar waarschijnlijk verschuiven naar een eerlijke presentatie van jezelf. Geen fake foto’s, verheerlijkte profielen en vermomde waarheden, meer; what you see is what you get.